Hürriyet

>

13 Ekim 2011 Perşembe

Turşu Kurma Mevsimi Geldi!


Yaşasın. Sonunda turşu kurma zamanı geldi. Yazın yeri ayrı, ama kışın, şöyle güzel bir kurufasulyenin yanına ev yapımı turşu yenmez mi? Özlemediniz mi? Ben çok özledim açıkçası. Günlerdir turşu turşu diye dolanıp duruyordum evin içinde. Dışardan alınmış turşu da beni pek mutlu etmiyor açıkçası. Sanayi tadı var, nasıl beceriyorlarsa. Şu evde yapılmış turşunun bol sarmısaklı ve sirkeli tadı yok. O yüzden kendi turşumu kurmaya karar verdim. Tabiki annem usulü.İnanın çok kolay, hemen tarifini vereyim, sadece yarım saat içinde kavanozlarca turşunuz olsun.

1.Öncelikle turşuluk malzemelerini pazardan alın. Marketleri tavsiye etmem, çünkü buzluğa girmiş ya da bekletilmiş malzeme yumuşuyor, daha turşusu kurulmadan eriyor. O yüzden birinci kural turşusu çıkmış malzeme değil, kütür kütür malzeme alın.

2. Kaya tuzu, sirke, bol sarmısak ve limontuzu edinin.

Gelelim tarife. Tamamen annem usulü, geleneksel bir tariftir, sarısak miktarını keyfinize göre artırıp azaltarak kokusunu ayarlayabilirsiniz. Şahsi tercihim bol sarmısaktır.

1.Tüm sebzeleri güzelce yıkayın, hatta suda bekletin. Özellikle salatalıklar çok çamurlu oluyor pazardan geldiklerinde.

2. Daha iyi içlerine işlemeleri için domates ve salatalıkları delin. Böylece turşu suyu daha derine işleyip turşularınızın çabuk ve lezzetli olmalarını sağlayacaktır.

3. Kavanozlarınızın içini, yıkayıp deldiğiniz malzemeyle doldurun, fazla boşluk bırakmamaya çalışın, o yüzden ben biberleri araya dolgu malzemesi olarak kullanıyorum. Aralara 3-4 diş sarmısak atarak yeni katlara geçin. Böylece sarmısaklar sadece bir bölgeye yığılmamış olur.

4.Dolan kavanozun ağzını kereviz sapıyla güzelce kapatın, 5-6 diş sarmısak ve yarım avuç nohutu da üstüne koymayı unutmayın. Dilerseniz biraz kıyılmış mor lahana yaprağı da koyabilirsiniz, turşu suyunuza hoş bir renk ve tat verecektir.

5. Dört bardak suya bir çay bardağı kayatuzu, yarım çay bardağı sirke, bir kaç cimdik de limontuzu atıp eritinceye kadar karıştırın. Bu ölçünün katlarını kullanarak yaptığınız malzemeyle dolu tüm kavanozlarınızı doldurun. Kapakları kapattığınızda içlerinde hava için yer kalmadığından emin olun. Zaten iki gün sonra taşmaya başlayacaktır, korkmayın, doğru yolda olduğunuzu gösterir.

5. Kavanozlarınızı ışık görmeyen serin bir yerde 20 gün kadar tutun. Sonra balkona ya da mutfağa alabilirsiniz. Ama unutmayın, ne kadar sıcakta tutarsanız o kadar çabuk olur. Bu sizin tercihinize kalmış.

İşte bu kadar kolay. Zaman alan tek şey malzemenin yıkanması, bunun dışında son derece güvenilir ve denenmiş, klasik bir tariftir. Memnun kalacağınıza eminim. Resimdekiler benim bu yıl kurduğum turşulardan bir kaçı. Yani yapmadan, denemeden vermiyorum tarifleri, bana güvenin. Son bir şey daha, baktınız turşunuz bitti, suyu duruyor, içine hemen lahana koyup kapatın. 20 gün sonra lahana turşunuz hazır. Ayrıca kurmanıza gerek yok. Şimdiden afiyet olsun.

1 yorum:

  1. Oley ben yaptım bu tarif ile turşu, çok faydalı ve yardımcı bilgiler içeriyor. Usefull and Practical :O

    YanıtlaSil